Vill bli buddist

Jag har länge tänkt nu att bli Buddist :) Det är något me den kulturen som gör det så intressant. Jag ska fördjupa mig i det jättemycket nu och sen ska ja leta upp ett ställe här i Sverige där jag kan gå i Tempel bland andra buddister.
Att vara Buddist innebär en tradition - eller en väg - av andlig praktik och utveckling. Vägen har som sitt mål en insikt i sakernas sanna natur. Denna insikt kan beskrivas på många olika sätt..

Det väsentliga på denna väg, det som buddhister alltmer engagerar sig i, kan sammanfattas i av vad som kallas de tre juvelerna.

Dessa är: Buddha, den upplyste läraren och samtidigt upplysningen som ideal och mål, som alla kan uppnå, Dharma, läran och den väg som leder mot upplysningen samt Sangha, den andliga gemenskap mellan dem som följer vägen. Om det hade funnits en buddhistisk trosbekännelse, skulle dessa tre figurera i centrum.
Det är något jag tänker börja med :De Tre Juvelerna..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0